Новий закон «Про освіту», що був ухвалений парламентом і 25 вересня підписаний президентом, сьогодні, 28 вересня 2017 року, набрав чинності. Текст документа опублікований на сайті Верховної Ради України та в парламентському виданні – «Голос України».
Згідно з документом він набуває чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім статей 38 та абзацу третього частини другої ст.59, абзаців першого і третього частини другої ст. 61, які набирають чинності з 1 січня 2018 року; частини п’ятої ст.61 та частини десятої ст. 78 цього закону, а також частини третьої ст.43 закону «Про загальну середню освіту» (у редакції цього закону), які набирають чинності 1 січня 2019 року; абзацу другого підпункту 5 пункту 4 розділу «Прикінцеві та перехідні положення», який набуває чинності з 1 січня 2030 року.
Законом, зокрема, встановлено, що c починається:
– для початкової освіти – з 1 вересня 2018 року;
– для базової середньої освіти – з 1 вересня 2022 року;
– для профільної середньої освіти – з 1 вересня 2027 року.
Закон передбачає три форми здобуття освіти: формальну (офіційне підвищення рівня освіти), неформальну (підвищення рівня поза офіційною системою підвищення кваліфікації – тренінги, гуртки, курси) та інформальну (самоосвіта).
Відповідно до закону, посадовий оклад педагогічного працівника (найнижчої кваліфікаційної категорії) встановлюється в розмірі трьох мінімальних зарплат.
Передбачена атестація педагогічних працівників – чергова атестація проходить не рідше ніж один раз на п’ять років. Рішення атестаційної комісії може бути підставою для звільнення педагогічного працівника з роботи. Також передбачена сертифікація педагогічних працівників шляхом незалежного тестування, самооцінювання та вивчення практичного досвіду роботи.
Відповідно до закону, керівник державного та комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років і не більше ніж два строки підряд.
У закладах освіти, відповідно до освітньої програми, можуть викладатися одна або кілька дисциплін двома та більше мовами – державною мовою, англійською та іншими офіційними мовами Європейського Союзу.
Закон повністю ліквідує атестацію шкіл. Також ліквідуються інспекції в районних управліннях освіти. Передбачається, що консультаційні послуги, для тих хто їх потребуватиме, надаватимуть методичні кабінети.
Натомість забезпечення якості освіти буде здійснювати Державна служба якості освіти. При цьому автори нового закону зазначають, що головною метою діяльності служби якості будуть не санкції, а рекомендації.
Законом передбачене створення реальної автономії школи, іншої системи управління та фінансова прозорість. Згідно з документом, директори обиратимуться за конкурсом. Закон передбачає, що директори зможуть самі призначати своїх заступників і педагогічний склад.