Професії майбутнього: погляд сьогодні

В усьому світі намагаються передбачити, які потреби в професіях виникнуть в недалекому майбутньому: є деякі національні підходи, у Міжнародної організації праці є свої прогнози.

Вже сьогодні професії стають все більш комплексними, змінюється сама суть професій. На перший план виходять навички та вміння, які не тільки дозволяють людині реалізувати себе як фахівця в окремо взятій галузі, але й за необхідності кардинально змінити сферу своєї професійної діяльності.

Вимоги роботодавців до навичок і вмінь працівників сьогодні такі, що професії передбачають наявність багатьох умінь, які швидко змінюються.

Проблема відставання системи освіти від кадрових потреб реального сектору економіки актуальна майже для всіх країн. Швидкість змін у галузях настільки велика, що поки стандарт підготовки нового фахівця увійде в практику, галузь вже може згорнутися.

В Україні фахівці Державної служби зайнятості склали Атлас нових професій України.

Згідно з дослідженням, більше десятка сучасних спеціальностей зникнуть після 2020 року: кондуктори, провідники, листоноші, оператори інформбюро, касири, тур-менеджери, перекладачі і навіть бухгалтери.

Держслужба зайнятості прогнозує появу нових професій, які увійдуть в ужиток після 2020 року.

Так, в Україні з’являться проектувальники роботів, оператори безпілотників і менеджери аватарів, архітектори віртуальної реальності і пілоти автолітаків. А у зв’язку з погіршенням клімату та перенаселенням землі актуальною стане робота кліматолога і фермера-агропоніка, які вирощують рослини на хмарочосах. Лікувати людей почнуть наномедіки, генетичні консультанти і молекулярні дієтологи.

Освіта традиційно вважається дуже консервативною сферою, але розвиток технологій змінює уявлення про способи отримання знань і змушує серйозно переосмислити звичні підходи до навчального процесу, що означає, що у майбутньому фахівці в галузі освіти будуть дуже затребуваними.

По-перше, в освіті починають використовуватися інструменти навчання із застосуванням ІТ – онлайн-курси, симулятори, тренажери, ігрові онлайн-світи. Це відкриває нові можливості – учні не просто засвоюють необхідні знання, а й розвивають вміння працювати з інформацією. А також навчаються входити в продуктивні стани свідомості, які дозволяють краще концентруватися і вирішувати складні творчі та аналітичні завдання. Наприклад, стан потоку, коли людина повністю втягнута в творчий процес і не відчуває тривоги щодо можливого успіху або невдачі.

По-друге, нові технології дозволяють зробити освіту більш індивідуальною. Більше немає потреби підлаштовуватися під загальні розклади та побажання групи – тепер процес навчання досить легко адаптується до запитів конкретного учня і його індивідуальних особливостей. Можна вибрати формат навчання і його темп, сконцентруватися на дуже вузькій темі або навпаки, пройти незвичайну міждисциплінарну програму.

Відстань теж більше не грає ролі – курси багатьох престижних вузів вже зараз можна слухати онлайн з будь-якої точки світу. В майбутньому дистанційні школи та університети стануть рівноправною альтернативою традиційній очній освіті, а «електронні наставники» будуть спрямовувати навчальний процес і допомагати студентам освоювати програму.

Частіше використовуватимуться ігрові форми навчання, оскільки гра дозволяє більш ефективно освоювати досліджуваний предмет.

Світ змінюється так швидко, що люди більше не зможуть дозволити собі п’ять років вивчати теоретичні дисципліни, а потім ще деякий час освоювати професію за рахунок роботодавця. Тому освіта, особливо для учнів вузів і дорослих, стає все більш предметною і орієнтованою на практику. А це означає, що акцент зміщується з теорії на реальні проекти учнів, в тому числі їх стартапи. Крім цього, розвиваються форми, в яких студент може одночасно вчитися і працювати.

Експерти пророкують, що в найближчі десятиліття в сфері освіти будуть активно розвиватися такі професії:

– координатор освітньої онлайн-платформи;

– ментор стартапів;

– модератор;

– ігромастер;

– тьютор;

– організатор проектного навчання;

– екопроповідник;

– тренер по майнд-фітнесу;

– розробник освітніх траєкторій;

– ігропедагог;

– розробник інструментів навчання станом свідомості.

Довідково

Атлас нових професій для України укладено Інститутом підготовки кадрів державної служби зайнятості України згідно з вимогами Програми діяльності Кабінету Міністрів України, Плану пріоритетних дій Уряду та інших стратегічних документів.

У документі враховано основні напрями структурної модернізації ключових параметрів розвитку країни, визначених відповідно до світових тенденцій розвитку професій, впливу новітніх технологій на формування людського капіталу – базового чинника глобальної конкурентоспроможності економічної системи.

Завантажити Атлас нових професій України atlas-novih-profesy-dlya-ukrayini.pdf [3,15 Mb]
Переглянути документ онлайн 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.