Застарілі підручники ставлять під загрозу досягнення сталого розвитку

У новому дослідженні групи з підготовки Всесвітньої доповіді ЮНЕСКО з моніторингу освіти наголошується, що з 1950-х років до 2011 р. в підручниках для середньої школи невірно відображалися або були відсутні ключові пріоритети, які сьогодні розглядаються як критично важливі компоненти досягнення сталого розвитку.

Проведений аналіз демонструє нагальну потребу проведення урядовими органами оцінки шкільних підручників, які переглядаються тільки раз в 5-10 років, щоб забезпечити відображення в них ключових цінностей сталого розвитку, в тому числі прав людини, гендерної рівності, охорони навколишнього середовища, глобального громадянства і питань миру.

У проведеному дослідженні аналізуються підручники з історії, суспільствознавства, соціальних дисциплін і географії для середньої школи. При аналізі використовувалися матеріали німецького Інституту Георга Еккерта, який володіє найбільш повною колекцією підручників з різних країн світу.

Автори дослідження приходять до наступних висновків:

Права людини

  • У період між 1970-1979 рр. і 2000-2011 рр. кількість підручників, у яких згадуються права людини, збільшилася з 28% до 50%, причому найбільше зростання відбулося у країнах Африки на південь від Сахари.
  • У 2000-2011 рр. тільки в 9% підручників обговорювалися права інвалідів, і в 3% – права представників сексуальних меншин.
  • Тільки в 14% підручників періоду 2000-2011 рр. згадуються права мігрантів та біженців.

Гендерна рівність

  • Якщо в період між 1946 р і 1969 рр. права жінок згадувалися в 15% підручників, то в період 2000-2011 рр. цей рівень досяг 37%. У країнах Північної Африки та Західної Азії права жінок згадуються в 16,6% підручників.
  • Незважаючи на заклики покінчити з гендерною нерівністю, вона залишається серйозною проблемою. У багатьох підручниках, у тому числі в Алжирі, Франції, Італії, Іспанії, Уганді, Пакистані, Ірані, Туреччині, Кенії та Зімбабве, жінкам приписуються традиційні функції, як, наприклад, прибирання чи обслуговування чоловіків.
  • У деяких країнах, як, наприклад, у В’єтнамі, підручники були переглянуті з метою кращого відображення в них питань гендерної рівності.

Екологія

  • У період між 2000 р і 2011 р. охорона навколишнього середовища або шкода, яка йому наноситься, обговорювалися в половині всіх підручників, що вдвічі вище рівня 1970-1979 рр.
  • Тільки в 30% підручників у період 2000-2011 рр. питання екології розглядалися в якості глобальної проблеми.

Питання миру

  • Питання запобігання та врегулювання конфліктів у період 2000-2011 рр. обговорювалися тільки в 10% підручників. Нещодавно у Шрі-Ланці з метою

сприяння миру і соціальній єдності в підручники було включено опис механізмів примирення.

  • У половині із 72 проаналізованих підручників для середньої школи з 15 країн іслам і арабське суспільство пов’язувалися з конфліктами, націоналізмом, екстремізмом і тероризмом.

Глобальне громадянство

  • У період між 2000-2011 рр. глобальне громадянство згадувалася в 25% підручників у порівнянні з 13% в 1980-х роках.
  • Однак наприкінці 2000-х років в 60% підручників нічого не говорилося про діяльність за межами національних кордонів.

За словами керівника групи з підготовки Всесвітньої доповіді ЮНЕСКО з моніторингу освіти Аарона Бенаво «підручники відображають основні цінності й пріоритети кожного суспільства і активно використовуються в класах по всьому світу для формування змісту того, що вивчають учні. У нашому новому дослідженні показується, наскільки випускники середніх шкіл, які поступають до вузів, отримують знання із застарілих підручників. Підручники переглядаються досить рідко, і такий перегляд найчастіше обертається внесенням поправок, ніж повною зміною вмісту. Крім того, урядові органи просто не знають, наскільки їх підручники застаріли. Наше дослідження демонструє, що вони повинні більш уважно стежити за тим, чого навчають дітей і підлітків».

Група з підготовки Всесвітньої доповіді ЮНЕСКО з моніторингу освіти закликає уряди терміново переглянути зміст підручників з метою забезпечення відповідності цінностей, які вони пропагують, принципам Порядку денному ООН у сфері сталого розвитку.

Вона закликає до включення цінностей Цілей сталого розвитку в національні нормативні акти з проведення перегляду підручників та в програми семінарів для авторів і ілюстраторів підручників.

У дослідженні також міститься довідковий список особливо важливого змісту, яким урядові органи можуть скористатися при перегляді затверджених підручників. Окремий варіант даного списку пропонується для використання вчителями та учнями в класах, що дозволить їм оцінити власні підручники і забезпечить підзвітність урядів.

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.