Головам ППО
Міська організація профспілки працівників освіти і науки України міста Кропивницького надає інформацію про е-лікарняні.
Е-лікарняний Паперовий листок непрацездатності. Його видавав лікар застрахованій непрацездатні особі, тобто тій, що сплачувала чи за яку сплачували страхові внески. Для цього лікар опитував її, а частіше просив написати на папірці назву роботодавця та його адресу, щоб правильно вказати цю інформацію на бланку листка непрацездатності. Увага! З е-лікарняними описане вище не працює. Крок 1. Медвисновок Якщо працівник хворий, лікар визнає його непрацездатною особою та сформує електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медвисновків, який засвідчить КЕП. Зауважимо, що е-медвисновок може бути роздрукований лікарем та наданий пацієнту. Але його не потрібно надавати роботодавцеві. е-медвисновок сформований для пацієнта, тобто особи, яка отримує меддопомогу, та не є підставою для нарахування лікарняних. Крок 2. У пошуках особи Сформований е-медичний висновок передається до електронного реєстру листків непрацездатності Пенсійного фонду. Тут система автоматично визначає, чи є особа, на яку сформовано е-медичний висновок, застрахованою особою. На підставі наявних даних реєстру застрахованих осіб Держреєстру соцстрахування проводиться пошук страхувальника непрацездатної особи. Тобто якщо особа офіційно працевлаштована, то система в Держреєстрі відшукає її роботодавця. Звідки в цьому реєстрі відомості про страхувальників? З ваших звітів з ЄСВ (раніше — зі звітів із пенсійними внесками, персоніфікацією), які потрапляють до Пенсійного фонду. Крок 3. Е-лікарняний У разі ідентифікації непрацездатної особи як застрахованої в електронному Реєстрі листків непрацездатності Пенсійного фонду автоматично формується е-лікарняний без додаткових дій з боку лікаря. Дати відкриття та закриття листка непрацездатності відповідають датам початку строку дії та закінчення строку дії е-медвисновку, на підставі якого він сформований. Сформований е-лікарняний передається до кабінетів застрахованої особи та страхувальника на порталі Пенсійного фонду portal.pfu.gov.ua. Там його можна переглянути. Вище наведено приклад, коли хворів працівник. Він є одночасно і пацієнтом, тобто особою, що отримує медичну допомогу, і непрацездатною особою — особою, яка втратила працездатність унаслідок свого стану. Проте якщо особа здійснює догляд за хворим членом сім’ї, то такий хворий член сім’ї залишиться пацієнтом, а непрацездатною особою буде зазначено особу, яка здійснює догляд за ним, тобто ту, яка втратить працездатність унаслідок стану пацієнта. Отже, якщо, наприклад, хворіє дитина до 14 років і доглядати за нею буде мати, то саме дитина буде пацієнтом, а мати дитини буде зазначена як непрацездатна особа. Якщо мати дитини є застрахованою особою, то їй автоматично буде сформовано е-лікарняний. Резюме. е-Медичний висновок та е-лікарняний — два різні документи. Лікар створює е-медичний висновок про тимчасову непрацездатність у медсистемі. Лікар не формує е-лікарняний. Е-лікарняний формується автоматично в електронному Реєстрі листків непрацездатності Пенсійного фонду, якщо непрацездатну особу, зазначену в е-медвисновку система ідентифікує як застраховану особу. До цієї ідентифікації лікар немає відношення. Відсутній е-лікарняний. Що робити? Для успішного формування е-лікарняного потрібна взаємодія двох різних інформаційних ресурсів, які ідентифікують непрацездатну особу: Держреєстру соцстрахування Пенсійного фонду України та електронної системи охорони здоров’я. Помилка Якщо дані щодо особи в зазначених вище ресурсах не збігаються, то е-лікарняний сформовано не буде. Наприклад, медиком та/або роботодавцем внесено до відповідного ресурсу відомості щодо П. І. Б. особи з помилками. У результаті е-медвисновок з непрацездатною особою буде сформовано, проте в Держреєстрі соцстрахування віднайти таку особу система не зможе. Результат — відсутній е-лікарняний. Як вирішити цю проблему? Роботодавцю слід перевірити, чи правильно він зазначив дані свого працівника у звітності, яку отримує Пенсійний фонд. Якщо помилок немає, повідомляємо про це працівника та пропонуємо йому звернутися до медичного закладу й перевірити коректність введення інформації щодо нього. Особлива увага на апостроф та букву «і» в П. І. Б. працівника. Новенький Е-лікарняний формується, якщо непрацездатну особу буде ідентифіковано як застраховану особу. Коли мова йде про найманого працівника, то система повинна знайти його роботодавця за даними, наявними у Держреєстрі соцстрахування, яким володіє Пенсійний фонд. Якщо працівник — новачок і його теперішній роботодавець ще не заявив через Об’єднаний звіт, що саме він є його роботодавцем, то система про це й не знатиме. Відповідно у разі хвороби працівника-новачка його е-лікарняний у особистому кабінеті теперішнього роботодавця не з’явиться. Як вирішити проблему? Чекати коли завершиться звітний квартал, в якому прийнято працівника, та буде подана Об’єднана звітність з даними щодо цього працівника. У такому випадку Пенсійний фонд обіцяє, що система віднайде нового роботодавця та сформує/направить йому е-лікарняний працівника-новачка. Проте радимо спробувати інший варіант вирішення проблеми: подати Об’єднану звітність з типом «Довідковий» з відомостями на працівника-новачка. Так ви визначите себе як роботодавця працівника. Такий звіт буде складатися з Розрахунку із заповненою реквізитною частиною та:
Відпустка до 3 (6) років У чому проблема? Вона схожа з проблемою новачків. Якщо ваша працівниця вийшла на роботу після закінчення відпустки для догляду за дитиною до 3 (6) років й захворіла та Об’єднаний звіт за періоди після виходу на неї ще не подавався, то система може не ідентифікувати ваше підприємство (ФОП) як її роботодавця. У результаті е-лікарняний працівниці не буде отримано. Як вирішити проблему? Так, як і з новачком. Єдине, що в Д5 із типом «Довідковий» потрібно буде зазначити закінчення відповідної відпустки (для догляду за дитиною до 3 років чи від 3 до 6 років). Зайвий е-лікарняний. Що робити? Ви заходите в кабінет страхувальника на порталі Пенсійного фонду і бац… бачите е-лікарняний, якого там не повинно бути. Найчастіше таке відбувається щодо звільнених працівників, на яких ви ще не подавали Об’єднаний звіт за квартал, на який припали дати їх звільнення. Якщо такий працівник захворіє після звільнення, але до подання вами звіту, то система ідентифікує ваше підприємство (ФОП) як його страхувальника-роботодавця й підкине вам е-лікарняний. Що з цим робити? Якщо початок тимчасової непрацездатності припадає на період після звільнення, то нічого не робити. Це не ваш лікарняний. На початок тимчасової непрацездатності ви вже не є страхувальником особи, якій видано е-лікарняний. Чи потрібно комісії (уповноваженому) із соцстрахування «малювати» в протоколі відмову в оплаті такого е-лікарняного? На наш погляд, ні, не потрібно. Адже відмова в протоколі тягне за собою повідомлення застрахованої особи про таку відмову (див. ст. 32 Закону » Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 р. № 1105). Де ви будете шукати ту особу? Та й навіщо? Інша справа, якщо початок тимчасової непрацездатності припав на період трудових відносин і після звільнення працівника ви отримуєте лікарняні, які є продовженням. Тут про зайвість уже не йдеться. Адже право на допомогу по тимчасовій непрацездатності виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом. Висновки
Голова МК профспілки О. Дзюба |