Оплата праці керівних працівників навчально-виховного комплексу
У навчально-виховному комплексі «Загальноосвітня школа І—III ступенів — економічний ліцей» загальна кількість учнів — 921, з них — 61 ліцеїст. Чи має право директор цього навчального закладу на підвищення посадового окладу в розмірі 10%?
Відповідно до статті 9 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 № 651-ХІУ (далі — Закон про загальну середню освіту) загальноосвітні навчальні заклади можуть створювати навчально-виховні комплекси у складі навчальних закладів різних типів і рівнів акредитації для задоволення допрофесійних і професійних запитів громадян. До загальноосвітніх навчальних закладів належать, зокрема, школа І—III ступенів та ліцей (ліцей-інтернат) — навчальний заклад III ступеня з профільним навчанням та допрофе- сійною підготовкою (може надавати освітні послуги II ступеня, починаючи з 8-го класу).
Оплата праці працівників навчальних закладів провадиться відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 № 102 (далі — Інструкція № 102) та наказу Міністерства освіти і науки України «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 № 557 (далі — Наказ № 557).
При вирішенні питання оплати праці працівників навчально- виховного комплексу, до складу якого входять різні типи навчальних закладів, застосовуються умови оплати праці, передбачені для відповідного типу закладу.
Посадові оклади керівників загальноосвітніх навчальних закладів установлюються на рівні тарифних розрядів, затверджених у додатку 7 до Наказу № 557. Цим додатком передбачено, що посадовий оклад керівника загальноосвітньої школи при кількості учнів у закладі від ЗОЇ до 1000 осіб установлюється на рівні 14-15-го тарифних розрядів, а ліцею з кількістю учнів до 150 осіб — на рівні 12-14-го тарифних розрядів.
Тому посадовий оклад директора навчально-виховного комплексу з кількістю учнів 921 встановлюється на рівні 14-15-го тарифних розрядів.
Відповідно до підпункту «б» пункту 28 Інструкції № 102 посадові оклади (ставки заробітної плати) керівним та педагогічним працівникам ліцеїв підвищуються на 10 відсотків.
Розмір підвищення посадового окладу директора навчально- виховного, комплексу, до складу якого входить ліцей, має визначатися, як від посадового окладу, встановленого на рівні 12-14-го, так і 14-15-го тарифних розрядів.
Рішення про конкретний розмір посадового окладу, зокрема й розмір підвищення за роботу в ліцеї, приймається керівником органу управління освітою, який відповідно до частини другої статті 26 Закону про загальну середню освіту призначає на посаду та звільняє з посади керівника комунального загальноосвітнього навчального закладу.
Уведення додаткової посади заступника директора до штатного розпису навчально-виховного комплексу
Чи можна додатково вводити до штатного розпису навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І—III ступенів — економічний ліцей», у якому функціонують 33 класи загальноосвітньої школи та 2 класи ліцею, посаду заступника директора?
Штати загальноосвітніх навчальних закладів установлюються відповідно до Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1205 (далі — Типові штатні нормативи), погоджених із ЦК Профспілки працівників освіти і науки України.
Пунктом 1 Типових штатних нормативів установлено, що ці нормативи поширюються на всі типи загальноосвітніх навчальних закладів, крім шкіл-інтернатів усіх типів, спеціальних, санаторних
шкіл, шкіл соціальної реабілітації та вечірніх (змінних) шкіл, та визначають максимальну кількість посад (штатних одиниць). Формування штатів шкіл передбачається з урахуванням їх контингенту учнів, кількості класів, режиму роботи, площ та санітарного стану приміщень, будівель і споруд.
Відповідно до Типових штатних нормативів при кількості у школах усіх ступенів понад ЗО і більше класів уводиться дві посади заступника директора школи з навчальної, навчально-виховної роботи.
Окрім того:
- у ліцеях уводиться додатково посада заступника директора;
- у школах І—III ступенів, які мають один-чотири 9-11-ті класи, кількість посад заступників директора збільшується на 0,5 штатної одиниці, п’ять і більше 9-11-х класів — на одну штатну одиницю.
З огляду на те що школи кожного з трьох ступенів можуть функціонувати разом або самостійно, штатні нормативи, передбачені для ліцеїв як самостійних навчальних закладів, можуть застосовуватися також і у випадках, коли ліцеї є складовими частинами навчально-виховного комплексу.
Допомога на оздоровлення при наданні щорічної відпустки в разі виходу на пенсію
Чи має право педагогічний працівник на допомогу на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, якщр він звільняється у зв’язку з виходом на на пенсію за віком?
Перед звільненням з роботи у зв’язку з виходом на пенсію працівник має право на щорічну основну відпустку повної тривалості. Відповідно до статті 10 Закону України «Про відпустки» від 15.11.1996 № 504/96-ВР (далі — Закон про відпустки) щорічні основна та додаткові відпустки надаються працівникові з таким розрахунком, щоб вони були використані, як правило, до закінчення робочого року.
Право працівника на щорічні основну та додаткові відпустки повної тривалості в перший рік роботи настає після закінчення шести місяців безперервної роботи на даному підприємстві.
У разі надання працівникові зазначених щорічних відпусток до закінчення шестимісячного терміну безперервної роботи їх тривалість визначається пропорційно до відпрацьованого часу, за винятком випадків, передбачених частиною сьомою статті 10 Закону про відпустки.
Виплата допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки відповідно до статті 57 Закону України «Про освіту» від 23.03.1996 № 100/96-ВР (з наступними змінами) здійснюється у розмірі місячного посадового окладу (ставки заробітної плати).
Згідно зі статтею 22 Закону про відпустки у разі звільнення працівника до закінчення робочого року, за який він уже одержав відпустку повної тривалості, для покриття його заборгованості власник або уповноважений ним орган провадить відрахування із заробітної плати за дні відпустки, що були надані в рахунок невідпрацьованої частини робочого року.
Відрахування, передбачене частиною першою статті 22 Закону про відпустки, не провадиться, якщо працівник звільняється з роботи у зв’язку з виходом на пенсію (пункт 9 частини першої статті 22 Закону про відпустки).
Уведення до штатного розпису ліцею-інтернату посади соціального педагога
Які є нормативно-правові підстави для введення до штатного розпису ліцею-інтернату посади соціального педагога?
Згідно зі статтею 9 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 № 651-ХІУ ліцей (ліцей-інтернат) належить до загальноосвітніх навчальних закладів.
Відповідно до Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1205 (далі — Типові штатні нормативи), посада соціального педагога вводиться в штати шкіл за наявності фахівців згідно з нормативами чисельності соціальних педагогів шкіл відповідно до Положення про психологічну службу системи освіти України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 03.05.1999 № 127 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 № 616, далі — Положення).
Згідно з Нормативами чисельності соціальних педагогів загальноосвітніх навчальних закладів, поданими в додатку до Положення, максимальна кількість штатних одиниць посад соціальних педагогів встановлюється залежно від чисельності учнів та місця розташування загальноосвітнього навчального закладу (місто чи село), але не більше однієї одиниці посади на заклад.
При цьому Типовими штатними нормативами не виокремлено норми введення зазначених посад до штатних розписів ліцеїв, гімназій, ліцеїв-інтернатів. Однак установлено, що посади соціальних педагогів загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) вводяться з розрахунку не більше однієї ставки на навчальний заклад за рахунок коштів загального фонду відповідних бюджетів (для державних і комунальних навчальних закладів).
Установлено також, що у випадках, коли посади, перелічені в Нормативах чисельності соціальних педагогів загальноосвітніх навчальних закладів, не можуть забезпечити належне функціонування навчального закладу, за рахунок можливостей місцевого бюджету та інших джерел, передбачених чинним законодавством, можуть бути введені додаткові посади соціальних педагогів.
Атестація вихователя групи продовженого дня, який вже атестувався на посаді вчителя-логопеда
Учитель-логопед із 30-річним педагогічним стажем роботи та кваліфікаційною категорією «спеціаліст вищої категорії» має додаткове педагогічне навантаження (0,5 ставки посади вихователя групи продовженого дня). Як вихователь атестувався вперше. Атестаційна комісія присвоїла цьому працівникові кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої категорії» за результатами атестації на посаді вихователя. Чи не порушено норми Типового положення про атестацію педагогічних працівників?
Відповідно до пункту 3.27 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930 [далі — Типове положення], за педагогічними працівниками, які переходять на роботу з одного навчального закладу до іншого, а також на інші педагогічні посади у цьому самому закладі, зберігаються присвоєні кваліфікаційні категорії (тарифні розряди) та педагогічні звання до наступної атестації.
За аналогією, згідно з нормою, встановленою цим пунктом, при довантаженні педагогічного працівника годинами на іншій посаді також зберігають кваліфікаційну категорію за наявності у нього освіти, що дає право працювати на цій посаді.
З огляду на те що вчитель має педагогічну освіту, яка дає право працювати на посаді вихователя групи продовженого дня, при довантаженні годинами на цій посаді за ним до наступної атестації має зберігатися кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії».
Пунктом 4.7 Типового положення визначено, що присвоєння кваліфікаційних категорій за результатами атестації здійснюється послідовно. Утім, Типове положення не містить норми, що передбачає послідовність присвоєння кваліфікаційних категорій на кожній з посад, які займає педагогічний працівник.
Отже, учитель-логопед, якому за результатами опередніх атестацій на цій посаді присвоєно (підтверджено) кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», при довантаженні його година ми вихователя групи продовженого дня може атестуватися на цій посаді без послідовності у присвоєнні кваліфікаційних категорій, оскільки за результатами останньої атестації йому вже присвоювали кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії». Єдиним критерієм для присвоєння кваліфікаційних категорій є відповідність працівника вимогам, встановленим пунктами 4.3-4.6 Типового положення.
Дистанційна форма навчання учнів
На які категорії учнів зорієнтована дистанційна форма навчання?
Відповідно до пункту 2.1 Положення про дистанційне навчання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466 [далі — Положення), дистанційне навчання реалізовується шляхом:
- застосування дистанційної форми як окремої форми навчання;
- використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах.
Метою дистанційного навчання є надання освітніх послуг шляхом застосування у навчанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми або освітньо-кваліфікаційними рівнями відповідно до державних стандартів освіти.
Згідно з пунктом 4.1 Положення у загальноосвітніх навчальних закладах використання технологій дистанційного навчання зорієнтоване насамперед на такі категорії учнів (вихованців):
- особи з особливими освітніми потребами;
- обдаровані діти та молодь, які спроможні самостійно або прискорено опановувати навчальні програми;
- особи, які проживають у географічно віддалених і важко-доступних до загальноосвітніх навчальних закладів населених пунктах;
а учні вечірніх шкіл, які за умовами праці перебувають тривалий час за межами населеного пункту, де розташований навчальний заклад, та учні, які за сімейними обставинами не можуть систематично його відвідувати;
в особи, які бажають отримати додаткові знання паралельно з навчанням у загальноосвітньому навчальному закладі; особи, які готуються до вступу до вищих навчальних закладів;
- громадяни України, які тимчасово або постійно прожива
ють за кордоном.
Окрім того, технології дистанційного навчання можна використовувати у разі проведення занять через мережу інтернет під час карантину, вивчення додаткових (факультативних) навчальних предметів, навчання учнів під час хвороби, виконання науково-дослідницьких робіт у Малій академії наук України, участі в дистанційних олімпіадах, конкурсах, отримання консультацій тощо.
Слід звернути увагу, що запровадження дистанційної форми навчання у загальноосвітньому навчальному закладі можливе за погодженням з Міністерством освіти і науки України.
Нагородження учнів, які здобувають освіту за екстернатною формою навчання
Чи можна учнів, які здобувають освіту за екстернатною формою навчання, нагороджувати золотою медаллю «За високі досягнення у навчанні» або срібною медаллю «За досягнення у навчанні»?
Відповідно до пункту 2.1 Положення про золоту медаль «За високі досягнення у навчанні» та срібну медаль «За досягнення у навчанні», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 13.12.2000 № 584 [у редакції наказу МОН від 17.03.2008 № 186, із змінами) [дамі — Положення), золотою медаллю «За високі досягнення у навчанні» [далі — Золота медаль) нагороджуються випускники навчальних закладів, які за період навчання у старшій школі досягли високих успіхів у навчанні та за результатами семестрового, річного оцінювання і державної підсумкової атестації мають досягнення у навчанні 10-12 балів з предметів навчального плану.
Відповідно до пункту 2.2 Положення срібною медаллю «За досягнення у навчанні» [далі — Срібна медаль) нагороджуються випускники навчальних закладів, які за період навчання у старшій школі досягли високих успіхів у навчанні та за результатами семестрового, річного оцінювання і державної підсумкової атестації мають досягнення у навчанні 10-12 балів та достатній рівень (не нижче 9 балів) не більше ніж з двох предметів навчального плану.
Рішення про нагородження Золотою або Срібною медалями випускників загальноосвітніх навчальних закладів приймають на спільному засіданні педагогічної ради та ради навчального закладу, погоджують з місцевим органом управління освітою і затверджують наказом керівника навчального закладу. Це засідання є правочинним, якщо на ньому присутні більше як половина від кількісного складу педагогічної ради і ради навчального закладу.
Розділом III Положення визначено, що за рішенням Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та за умов дотримання вимог щодо нагородження Золотою та Срібною медалями можуть нагороджуватися учні, які:
- за погодженим місцевим органом управління освітою індивідуальним навчальним планом прискорено опанували програмовий матеріал за курс повної загальної середньої освіти; в тимчасово навчалися за кордоном і повернулися в Україну в 10 класи та опанували програмовий матеріал на високому рівні. Порядок навчання за екстернатною формою регламентовано Положенням про екстернат у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 19.05.2008 № 431 [далі — Положення про екстернат).
Відповідно до пункту 4.7 Положення про екстернат екстерни, які пройшли атестацію за повну загальну середню освіту, Золотою та Срібною медалями не нагороджуються. Однак екстерни, які опанували навчальний матеріал, визначений загальноосвітніми програмами на відповідному рівні, можуть нагороджуватись похвальним листом «За високі досягнення у навчанні» або похвальною грамотою «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів» (пункт 4.6. Положення про екстернат).
Призначення класних керівників
Що робити, якщо педагоги відмовляються виконувати обов’язки класних керівників?
Згідно з пунктом 82 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 778 [далі — Положення), класних керівників призначає керівник навчального закладу.
Пунктами 2.1, 2.2 Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.09.2000 № 434, визначено, що обов’язки класного керівника покладаються на педагогічного працівника навчального закладу системи загальної середньої освіти, який має педагогічну освіту або відповідну професійну освіту та професійно-педагогічну підготовку, здійснює педагогічну діяльність, фізичний та психічний стан здоров’я якого дозволяє виконувати ці обов’язки. Обов’язки класного керівника покладаються директором навчального закладу на педагогічного працівника за його згодою.
Якщо педагогічні працівники відмовляються виконувати обов’язки класних керівників, слід розглянути це питання на засіданні ради навчального закладу, оскільки відповідно до пункту 3.11 Примірного положення про раду загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 27.03.2001 № 159, рада навчального закладу ініціює розгляд кадрових питань та бере участь у їх вирішенні.
Після обговорення такого питання на засіданні ради навчального закладу потрібно погодити відповідне рішення з профспілковим комітетом навчального закладу та видати наказ про призначення класного керівника.
Заміна тимчасово відсутніх учителів учителями іншої спеціальності
Чи можна організовувати заміни тимчасово відсутніх учителів учителями іншої спеціальності?
Питання проведення та оплати заміни уроків регулюють такі нормативні документи, як:
- Інструкція про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затверджена наказом Міністерства освіти України від 04.1993 № 102 {далі — Інструкція № 102];
- лист Міністерства освіти і науки України «Про організацію та порядок оплати праці за заміну тимчасово відсутніх учителів» від 11.2008 № 1/9-770 {далі — Лист].
Відповідно до Листа керівники навчальних закладів несуть відповідальність за своєчасне і повне виконання програм з усіх навчальних предметів у межах часу, передбаченого на кожний предмет відповідно до робочого навчального плану, а також встановленої максимальної кількості навчальних годин на тиждень для учнів, не допускаючи їх перевантаження.
Керівники навчальних закладів мають організовувати заміщення тимчасово відсутніх учителів учителями тієї ж спеціальності. У цьому випадку вчителям, які проводили заміну, забезпечують оплату праці за додатково проведені уроки відповідно до пункту 73 Інструкції № 102.
Однак якщо таку заміну організувати неможливо, тимчасово відсутніх учителів замінюють учителі іншої спеціальності, виконуючи програму свого навчального предмета наперед, щоб згодом передати відповідні години вчителю, який був відсутній, для виконання пропущеної навчальної програми.
У такому випадку вчителям, які замінювали тимчасово відсутніх учителів, додаткову оплату праці не провадять. їм виплачують заробітну плату відповідно до тарифікації.
Об’єднання двох профільних класів в один
У минулому навчальному році сформовано два профільних 10-ті класи — технологічного та філологічного напрямів — наповнюваністю 35 учнів. Бажання продовжити навчання в 11-му класі виявили лише 29 учнів. Чи можна їх об’єднати в один клас і як укласти робочий навчальний план для такого класу?
Відповідно до частини першої статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 № 651-ХІУ наповнюваність класів загальноосвітніх навчальних закладів не повинна перевищувати 30 учнів. Освітній процес у загальноосвітніх навчальних закладах провадять відповідно до робочих планів, які складають на основі Типових навчальних планів.
У пояснювальній записці до Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів III ступеню, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 27.08.2010 № 834 (дал/ — Типові навчальні плани), вказано, що щорічні робочі навчальні плани складаються загальноосвітніми навчальними закладами на основі Типових навчальних планів і затверджуються відповідним органом управління освітою.
В однокомплектній старшій школі доцільним є створення класу з різнопрофільними групами. При цьому навчальні предмети, які вивчаються на академічному рівні та рівні стандарту, вивчаються усіма учнями класу за єдиними навчальними програмами, а частина часу (близько 20%) — окремо у групах за програмами відповідних профілів (напрямів).
Тому задля продовження навчання учнів 11-го класу за обраними профілями під час укладення робочого навчального плану слід користуватися додатком 13 до Типових навчальних планів. У цьому додатку визначено Типовий навчальний план однокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (фізико-математичний та історичний профілі). Так само може запроваджуватися профільне навчання за іншими профілями: естетичним, спортивним, правовим, технологічним, філологічного та ін.
На ваші запитання відповідає Олександр ДЕНИСЕНКО, заступник директора департаменту — начальник відділу нормативно-методичного забезпечення департаменту діловодства, формування, зберігання та обліку документів Національного архівного фонду Державної архівної служби України.
Оформлення результатів голосування у протоколі
Чи потрібно у протоколі зазначати результати голосування? Де розміщувати та як оформити запис про результати голосування?
Порядок ведення протоколу, його оформлення, зокрема внесення запису про результати голосування, мають бути визначені в локальному документі навчального закладу, наприклад, інструкції з діловодства.
Результати голосування доцільно зазначати у протоколі під час ухвалення рішень з особливо важливих питань, а також, якщо рішення ухвалено не одностайно.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Якщо у протоколі зазначено результати голосування за одним питанням, то варто їх зазначити і за всіма іншими.
Запис про результати голосування розміщують після тексту ухваленого рішення або слів «Рішення додається». Його можна оформити так:
Якщо для ухвалення рішення потрібна не половина голосів, а 2/3, то результати голосування слід зазначати обов’язково. Якщо те чи те питання схвалили одностайно, то у протоколі можна зазначити: СХВАЛЕНО ОДНОГОЛОСНО.
Можливість використання кабінету інформатики як класної кімнати
Чи можна у школі з малою наповнюваністю класів поєднувати кабінет інформатики та класну кімнату?
Відповідно до пункту 2.3 Положення про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.05.2004 № 407 (далі — Положення), завданнями створення кабінету інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій (КІІКТ) є забезпечення технічних і методичних передумов для формування інформаційної культури учнів, навчальної діяльності учнів засобами новітніх технологій, наступності між ступенями освіти, єдності між теоретичними і практичними складовими змісту освіти, профільного навчання у старшій школі.
Навчально-виховне середовище, створене в КІІКТ, використовують для навчання інформатики (базового і профільного курсів), інших навчальних дисциплін навчальної галузі «технології», об’єктами вивчення яких є складові інформаційно-комунікаційних технологій.
Відповідно до пункту 2.6 Положення КІІКТ повинен розміщуватися в окремому приміщенні і мати допоміжне приміщення (лаборантську). Лаборантська повинна мати два входи — з кабінету та з коридору.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Облаштування, обладнання, реконструкцію КІІКТ здійснюють відповідно до вимог Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 № 63, та Державних санітарних норм і правил улаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режиму праці учнів на персональних комп’ютерах, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 30.12.1998 № 9.
Пунктом 3.2 Положення передбачено, що у кабінеті інформатики проводять:
навчання інформатики (вивчення базового курсу і профільних курсів навчальної дисципліни «Інформатика»); вивчення інших навчальних предметів з використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій; експериментальні уроки і практичні заняття; позаурочні (гурткові і факультативні) заняття з інформатики.
Отже, використовувати кабінет інформатики як класну кімнату не можна.
Заповнення класного журналу в навчальних закладах з дистанційним навчанням
Чи є вимоги щодо заповнення класного журналу, зокрема виставлення оцінок, проставляння дат, у навчальних закладах, в яких запроваджено дистанційне навчання?
Можливість запровадження у загальноосвітніх навчальних закладах дистанційного навчання встановлена Положенням про дистанційне навчання, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466.
Загальноосвітній навчальний заклад, в якому запроваджено дистанційне навчання (або елементи дистанційного навчання), у своїй діяльності також керується Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 778 (далі — Положення).
Згідно з пунктом 52 Положення облік навчальних досягнень учнів (вихованців) протягом навчального року здійснюється у класних журналах, інструкції про ведення яких затверджуються МОН.
Тож навчальний заклад, в якому запроваджене дистанційне навчання, при заповненні класних журналів має керуватися Інструкцією з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496, та Інструкцією щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 08.04.2015 №412.
Зверніть увагу, кількість годин проведених та записаних у класних журналах уроків має співпадати з кількістю годин, визначених навчальною програмою та робочим навчальним планом.
Проходження обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівниками органів управління освітою
Чи мають проходити обов’язкові профілактичні медичні огляди працівники органів управління освітою (адміністративний апарат, бухгалтерія, методична служба, обслуговувальний персонал)?
Згідно з пунктом 3 Правил проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України «Щодо організації проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих йрофесій, виробництв і організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб» від 23.07.2002 № 280 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України від 21.02.2013 № 150, далі — Правила), попередньому (при прийнятті на роботу), періодичному профілактичному медичним оглядам підлягають працівники професій, визначених Переліком професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2001 № 559 (далі — Перелік).
Згідно з пунктом 6 Переліку обов’язковому профілактичному медичному огляду підлягають працівники навчальних закладів (керівники, їх заступники; педагогічні працівники; медичний персонал; працівники харчоблоків; спеціалісти, що беруть участь у навчально-виховному процесі; технічний персонал), а також учні перед проходженням виробничої практики на об’єктах, працівники яких підлягають обов’язковому профілактичному медичному огляду. Працівники органів управління освітою не вказані в Переліку.
Однак відповідно до статті 10 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 № 2801-ХІІ (далі — Закон № 2801) громадяни України зобов’язані піклуватись про своє здоров’я та здоров’я дітей, не шкодити здоров’ю інших громадян. З метою охорони здоров’я населення організовуються профілактичні медичні огляди неповнолітніх, вагітних жінок, працівників підприємств, установ і організацій з шкідливими і небезпечними умовами праці, військовослужбовців та осіб, професійна чи інша діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення або підвищеною небезпекою для оточуючих (ст. 31 Закону № 2801].
Статтею 26 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.1994 № 4004-ХІІ (ідалі — Закон № 4004) визначено, зокрема, що працівники підприємств, установ, організацій, професійна чи інша діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може спричинити поширення інфекційних захворювань, виникнення харчових отруєнь, повинні проходити обов’язкові попередні (до прийняття на роботу) і періодичні медичні огляди.
У додатку 4 до Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.05.2007 № 246, визначено загальні положення щодо медичних оглядів, зокрема:
- у медичних оглядах обов’язкова участь терапевта;
- працівникам, які підлягають попередньому (періодичним) медичним оглядам, в обов’язковому порядку проводиться: дослідження крові (НЬ, лейкоцити, ШОЕ) та ЕКГ;
- при попередньому медичному огляді обов’язково проводиться рентгенографія органів грудної клітки у прямій проекції, а при періодичному — флюорографія, за винятком пунктів цього додатка, де вказана обов’язкова рентгенографія органів грудної клітки;
- при проведенні попереднього (періодичних) медичних оглядів жінок оглядає акушер-гінеколог з проведенням бактеріологічного (на флору) і цитологічного (на атипічні клітини) дослідження. Строки таких оглядів повинні збігатися зі строками періодичних медичних оглядів, але не рідше ніж раз на рік.
Враховуючи викладене, працівники органів управління освітою як учасники будь-якого трудового процесу підлягають профілактичним медичним оглядам не рідше разу на рік за участі терапевта при обов’язковому дослідженні крові, ЕКГ, виконанні флюорографії та огляді акушера-гінеколога (для жінок) за обов’язкового проведення бактеріологічного та цитологічного досліджень.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Працівники органів управління освітою, як і будь-які громадяни України, зобов’язані піклуватися про своє здоров’я та запобігати завданню шкоди здоров’ю інших людей, зокрема дітей.
Розв’язуючи питання щодо проходження обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівниками органів управління освітою, доцільно звернути увагу на норму статті 7 Закону України «Про колективні договори і угоди» від 01.07.1993 № 3356-ХІІ, згідно з якою у колективному договорі встановлюються взаємні зобов’язання сторін, зокрема щодо медичного обслуговування працівників. Тому це питання варто врегульовувати в колективному договорі, враховуючи характер діяльності конкретного працівника органу управління освітою, зокрема наскільки часто він відвідує навчальні заклади та якою мірою контактує з учасниками навчально-виховного процесу.